S. Sociale-comme-dépendantes-d-'elle-même, D. R. Kouabenan, and D. Et-gilibert, Ils peuvent à cette occasion valoriser le fait que cette même personne donne de plus une explication interne pour au moins un de ses échecs, démontrant ainsi sa « compétence relationnelle, 1998.

R. Baumeister, R. Baumeister, and E. Et-jones, A self-presentational view of social phenomena When self-presentation is constrained by target's knowledge : Consistency et compensation, Cahiers Internationaux de Psychologie Sociale, pp.46-69, 1978.

J. L. Beauvois, Traité de la servitude libérale, Paris : Dunod. Beauvois, J.L, 1994.

J. Psychologie-française-beauvois, . London, J. L. Beauvois, and N. Et-dubois, Judgment norms, social utility and individualism A sociocognitive approach to social norms pp123-148 The norm of internality in the explanation of psychological events Norme d'internalité et pouvoir social en psychologie quotidienne, European Journal of Social Psychology Psychologie Française, vol.40, issue.31, pp.375-387, 1986.

L. Cambon, Désirabilité et utilité sociale, deux composantes de la valeur, Thèse de doctorat de troisième cycle, 2000.

C. Carver, The Internal-External Scale Confounds Internal Locus of Control with Expectancies of Positive Outcomes, Recrutement pour un poste de cadre en fonction des explications causales des candidats. Revue Internationale de Psychologie Sociale, pp.580-585, 1997.
DOI : 10.1037/h0092976

W. Doise, L'articulation psychosocilogique et les relations entre groupes, p.25, 1976.

N. Dubois, La psychologie du contrôle Grenoble : Presses Universitaires de Grenoble, Dubois, N, 1987.

R. London and N. Dubois, Self-presentation strategies and social judgments ? desirability and social utility of causal explanations, Swiss journal of psychology, vol.59, pp.170-182, 2000.

N. Dubois and J. Et-beauvois, Desirability and utility: two components of people???s value in social evolution, L???Orientation scolaire et professionnelle, issue.30/3, 2001.
DOI : 10.4000/osp.5151

B. Gangloff, La norme d'internalité et ses fondements : les tribulations d'une notion dans l'univers de l'évaluation professionnelle, 1997.

D. Gilibert, T. Et-bollon, F. Rennes, D. Gilibert, and L. Et-cambon, Compétences professionnelles et internalité dans les jugements de la valeur professionnelle Quatrième Colloque de Psychologie Sociale Appliquée Paradigms of the sociocognitive approach A sociocognitive approach to social norms pp 38-69 Septembre) La valorisation de l'internalité en fonction des informations dispositionnelles véhiculées, Communication au IIIième Congrès International de Psychologie Sociale en Langue Française, 1999.

M. Hewstone, V. Hoorens, and T. Et-smits, The ???ultimate attribution error???? A review of the literature on intergroup causal attribution, European Journal of Social Psychology, vol.47, issue.1, pp.311-335, 1990.
DOI : 10.1002/ejsp.2420200404

D. M. Howell and M. Et-hewstone, Méthodes statistiques en sciences humaines, p.26, 1993.

J. Jellison and J. Et-green, A self-presentation approach to the fundamental attribution error: The norm of internality., Journal of Personality and Social Psychology, vol.40, issue.4, pp.643-649, 1981.
DOI : 10.1037/0022-3514.40.4.643

J. Juvonen and T. Murdock, How to promote social approval: Effects of audience and achievement outcome on publicly communicated attributions., Journal of Educational Psychology, vol.85, issue.2, pp.365-376, 1993.
DOI : 10.1037/0022-0663.85.2.365

D. T. Miller and M. Et-ross, Self-serving biases in the attribution of causality: Fact or fiction?, Psychological Bulletin, vol.82, issue.2, pp.213-225, 1975.
DOI : 10.1037/h0076486

P. Moliner, De la norme d'internalité à la représentation des relations sociales Studies on the generality of affective meaning systems, American Psychologist, vol.2, issue.17, pp.7-32, 1962.

P. Pansu, Norme d'internalité et appréciation de la valeur professionnelle: l'effet des explications internes dans l'appréciation du personnel, Le Travail Humain, vol.60, pp.205-222, 1997.

P. Pansu and D. Et-gilibert, Effect of Causal Explanations on Work-related Judgments, Applied Psychology, vol.70, issue.3, pp.505-526, 2002.
DOI : 10.1037//0022-0663.71.1.3

J. Rotter, Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement., Psychological Monographs: General and Applied, vol.80, issue.1, 1966.
DOI : 10.1037/h0092976

D. Schneider and J. Silvester, Tactical self-presentation after success and failure Spoken attributions and candidate success in graduate recruitment interviews Explaining teachers explanations of pupils performance: A self-presentation interpretation Examination of affect and egotism as mediators of bias in causal attribution, Journal of Personality and Social Psychology Journal of Occupational and Organizational Psychology Tetlock, P. Social Psychology Quaterly Weary, G. Journal of Personality and Social Psychology, vol.13, issue.38, pp.262-268, 1969.

B. Weiner, I. Frieze, R. Kukla, L. Reed, S. Rest et al., Perceiving the causes of success and failure, 1971.

N. J. Morristown, Attribution: Perceiving the causes of behavior Attribution of success and failure revisited, or: The motivational bias is always alive and well in attribution theory, Journal of Personality, vol.47, pp.245-287, 1979.