C. Sève, G. Poizat, J. Saury, and M. Durand, A research program combining the analysis of situated activity and the development of training tools: an example from elite sport, Activites, vol.03, issue.2, pp.45-62, 2006.
DOI : 10.4000/activites.1353

R. Amalberti and J. M. Hoc, Analyse des activités cognitives en situation dynamique: pour quels buts ? Comment ?, Le Travail Humain, vol.61, pp.209-234, 1998.

F. Arripe-longueville, J. Fournier, J. Durand, and M. , Coach-Athlete Interaction during Elite Archery Competitions: An Application of Methodological Frameworks Used in Ergonomics Research to Sport Psychology, Saury, pp.275-299, 2001.
DOI : 10.1080/104132001753144419

J. M. Barbier, Savoirs théoriques et savoirs d'action, 1996.
DOI : 10.3917/puf.barbi.2011.01

D. Bodin, Tennis de table. Entraînement et planification, 1995.

Y. Clot, La fonction psychologique du travail, 1999.
DOI : 10.3917/puf.clot.2006.01

M. Cranach, . Von, and R. Harré, The analysis of action. Recent theoretical and empirical advances, 1982.

M. Durand, D. Hauw, S. Leblanc, J. Saury, and C. Sève, Analyse de pratiques et entraînement en sport de haut niveau. Education Permanente, pp.54-68, 2004.

D. W. Eccles, S. E. Walsh, and D. K. Ingledew, A Grounded Theory of Expert Cognition in Orienteering, Journal of Sport and Exercise Psychology, vol.24, issue.1, pp.68-88, 2002.
DOI : 10.1123/jsep.24.1.68

P. Falzon, Dialogues fonctionnels et activité collective, Le Travail Humain, vol.57, pp.297-312, 1994.

P. Fleurance and V. Cotteaux, Construction de l'expertise chez les entraîneurs sportifs d'athlètes de haut niveau français, Avante, vol.5, pp.54-58, 1999.

M. Gadal, Tennis de table. La route du succès [Table tennis. The road to success], 1996.

W. Gilbert and P. Trudel, Learning to Coach through Experience: Reflection in Model Youth Sport Coaches, Journal of Teaching in Physical Education, vol.21, issue.1, pp.16-34, 2001.
DOI : 10.1123/jtpe.21.1.16

P. Gouard, La recherche dans l'amélioration de la haute performance. Rapport non publié. Mission de la Préparation Olympique, 1997.

D. Gould, J. Giannini, V. Krane, and K. Hodge, Educational Needs of Elite U.S. National Team, Pan American, and Olympic Coaches, Journal of Teaching in Physical Education, vol.9, issue.4, pp.332-344, 1990.
DOI : 10.1123/jtpe.9.4.332

D. Hauw, C. Berthelot, and . Durand, Enhancing performance in elite athlete through situated-cognition analysis: Trampolinists' course of action during competition, International Journal of Sport Psychology, vol.34, pp.299-321, 2003.

D. Hauw and M. Durand, Elite athletes'differentiated action in trampolining: A qualitative and situated analysis of different levels of performance using retrospective interviews, Perceptual and Motor Skills, vol.98, pp.1139-1152, 2004.

D. Hauw and M. Durand, How do athletes interact with the environment in competition? A situated analysis of trampolinists' activity. Revue Européenne de Psychologie Appliquée, pp.207-215, 2005.

E. Hutchins, Cognition in the wild, 1995.

J. Lave, Cognition in practice. Mind, mathematics and culture in everyday life, 1988.

D. A. Norman, Things that make us smart. Defending human attributes in the age of the machine, 1993.

L. Pinsky, Concevoir pour l'action et la communication, 1992.

G. Poizat, C. Sève, and C. Rossard, Influencer les??jugements de??l'adversaire au??cours des??interactions sportives comp??titives??: un??exemple en??tennis de??table, Revue Europ??enne de Psychologie Appliqu??e/European Review of Applied Psychology, vol.56, issue.3
DOI : 10.1016/j.erap.2005.09.003

G. Poizat, C. Sève, and G. Serres, Analyse du partage d'informations contextuelles dans deux formes d'interaction sportives??: coop??rative et concurrentielle, Le travail humain, vol.71, issue.4
DOI : 10.3917/th.714.0323

J. Saury, Activité collective et décision tactique en voile, Actes du IXème colloque International de l'ACAPS, 2001.

J. Saury, L'entretien d'autoconfrontation comme aide à la performance sportive: un exemple de l'optimisation de la collaboration à bord en voile, Actes du Colloque des 2èmes journées internationales du sport « Expertise et sport de haut niveau», pp.87-92, 2002.

J. Saury, M. Durand, and J. Theureau, L'action d'un entraîneur expert en compétition: étude de cas. Contribution à une analyse ergonomique de l'entraînement, Science et Motricité, vol.21, pp.21-35, 1997.

J. Saury and C. Sève, L'entraînement. Les entraîneurs et leurs pratiques, 2004.

J. Saury, C. Sève, B. Donzé, R. Dinh-phung, and M. Durand, Connaissances et pratiques des entraîneurs experts, 1997.

D. A. Schön, Le praticien réflexif. A la recherche du savoir caché dans l'agir professionnel, Montréal: Les Editions Logiques, 1994.

D. A. Schön, A la recherche d'une nouvelle épistémologie de la pratique et de ce qu'elle implique pour la formation des adultes, Savoirs théoriques et savoirs d'action, pp.201-222, 1996.

Y. Schwartz, Reconnaissances du travail, 1997.

C. Sève, Tennis de table: entraînement et compétition, 2000.

C. Sève, Impact of the new scoring system on expert table tennis player's activity, Science and Racket Sports III, pp.271-276, 2004.

C. Sève and D. Adé, Les effets transformatifs d'un entretien d'autoconfrontation: une étude de cas avec un enseignant stagiaire d'EPS. Communication orale aux 5èmes journées Act'ing, 2003.

C. Sève and J. Saury, L'entraînement: les entraîneurs et leurs pratiques, Paris: Revue EPS, 2004.

C. Sève, J. Saury, S. Leblanc, and M. Durand, Course-of-action theory in table tennis: a qualitative analysis of the knowledge used by three elite players during matches, Revue Europ??enne de Psychologie Appliqu??e/European Review of Applied Psychology, vol.55, issue.3, pp.145-155, 2005.
DOI : 10.1016/j.erap.2005.04.001

C. Sève, J. Saury, L. Ria, and M. Durand, Structure of Expert Players' Activity during Competitive Interaction in Tabie Tennis, Research Quarterly for Exercise and Sport, vol.4, issue.1, pp.71-83, 2003.
DOI : 10.1080/02701367.2003.10609066

C. Sève, J. Saury, J. Theureau, and M. Durand, Activity organization and knowledge construction during competitive interaction in table tennis, Cognitive Systems Research, vol.3, issue.3, pp.501-522, 2002.
DOI : 10.1016/S1389-0417(02)00054-2

C. Sève, J. Saury, J. Theureau, and M. Durand, La construction de connaissances chez des sportifs de haut niveau lors d'une interaction comp??titive, Le travail humain, vol.65, issue.2, pp.159-190, 2002.
DOI : 10.3917/th.652.0159

A. Strauss and J. Corbin, Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques, 1990.

J. Theureau, Le cours d'action: Analyse sémio-logique. Essai d'une anthropologie cognitive située, 1992.

J. Theureau, Le cours d'action: Méthode élémentaire, Toulouse: Octarès Éditions, 2004.

J. Theureau and F. Jeffroy, Ergonomie des situations informatisées, Toulouse: Octarès Éditions, 1994.

P. Trudel, W. Gilbert, and F. Tochon, The use of video in the construction of knowledge and meaning in sport pedagogy research, International Journal of Applied Semiotics, vol.2, pp.89-112, 2001.

P. Vermersch, L'entretien d'explication, 1994.

R. L. West and C. Lebiere, Simple games as dynamic, coupled systems: randomness and other emergent properties, Cognitive Systems Research, vol.1, issue.4, pp.221-239, 2001.
DOI : 10.1016/S1389-0417(00)00014-0

L. Woodman, Coaching: A science, an art, an emerging profession, Sport Science Rewiev, vol.2, pp.1-13, 1993.