A research program combining the analysis of situated activity and the development of training tools: an example from elite sport, Activites, vol.03, issue.2, pp.45-62, 2006. ,
DOI : 10.4000/activites.1353
Analyse des activités cognitives en situation dynamique: pour quels buts ? Comment ?, Le Travail Humain, vol.61, pp.209-234, 1998. ,
Coach-Athlete Interaction during Elite Archery Competitions: An Application of Methodological Frameworks Used in Ergonomics Research to Sport Psychology, Saury, pp.275-299, 2001. ,
DOI : 10.1080/104132001753144419
Savoirs théoriques et savoirs d'action, 1996. ,
DOI : 10.3917/puf.barbi.2011.01
Tennis de table. Entraînement et planification, 1995. ,
La fonction psychologique du travail, 1999. ,
DOI : 10.3917/puf.clot.2006.01
The analysis of action. Recent theoretical and empirical advances, 1982. ,
Analyse de pratiques et entraînement en sport de haut niveau. Education Permanente, pp.54-68, 2004. ,
A Grounded Theory of Expert Cognition in Orienteering, Journal of Sport and Exercise Psychology, vol.24, issue.1, pp.68-88, 2002. ,
DOI : 10.1123/jsep.24.1.68
Dialogues fonctionnels et activité collective, Le Travail Humain, vol.57, pp.297-312, 1994. ,
Construction de l'expertise chez les entraîneurs sportifs d'athlètes de haut niveau français, Avante, vol.5, pp.54-58, 1999. ,
Tennis de table. La route du succès [Table tennis. The road to success], 1996. ,
Learning to Coach through Experience: Reflection in Model Youth Sport Coaches, Journal of Teaching in Physical Education, vol.21, issue.1, pp.16-34, 2001. ,
DOI : 10.1123/jtpe.21.1.16
La recherche dans l'amélioration de la haute performance. Rapport non publié. Mission de la Préparation Olympique, 1997. ,
Educational Needs of Elite U.S. National Team, Pan American, and Olympic Coaches, Journal of Teaching in Physical Education, vol.9, issue.4, pp.332-344, 1990. ,
DOI : 10.1123/jtpe.9.4.332
Enhancing performance in elite athlete through situated-cognition analysis: Trampolinists' course of action during competition, International Journal of Sport Psychology, vol.34, pp.299-321, 2003. ,
Elite athletes'differentiated action in trampolining: A qualitative and situated analysis of different levels of performance using retrospective interviews, Perceptual and Motor Skills, vol.98, pp.1139-1152, 2004. ,
How do athletes interact with the environment in competition? A situated analysis of trampolinists' activity. Revue Européenne de Psychologie Appliquée, pp.207-215, 2005. ,
Cognition in the wild, 1995. ,
Cognition in practice. Mind, mathematics and culture in everyday life, 1988. ,
Things that make us smart. Defending human attributes in the age of the machine, 1993. ,
Concevoir pour l'action et la communication, 1992. ,
Influencer les??jugements de??l'adversaire au??cours des??interactions sportives comp??titives??: un??exemple en??tennis de??table, Revue Europ??enne de Psychologie Appliqu??e/European Review of Applied Psychology, vol.56, issue.3 ,
DOI : 10.1016/j.erap.2005.09.003
Analyse du partage d'informations contextuelles dans deux formes d'interaction sportives??: coop??rative et concurrentielle, Le travail humain, vol.71, issue.4 ,
DOI : 10.3917/th.714.0323
Activité collective et décision tactique en voile, Actes du IXème colloque International de l'ACAPS, 2001. ,
L'entretien d'autoconfrontation comme aide à la performance sportive: un exemple de l'optimisation de la collaboration à bord en voile, Actes du Colloque des 2èmes journées internationales du sport « Expertise et sport de haut niveau», pp.87-92, 2002. ,
L'action d'un entraîneur expert en compétition: étude de cas. Contribution à une analyse ergonomique de l'entraînement, Science et Motricité, vol.21, pp.21-35, 1997. ,
L'entraînement. Les entraîneurs et leurs pratiques, 2004. ,
Connaissances et pratiques des entraîneurs experts, 1997. ,
Le praticien réflexif. A la recherche du savoir caché dans l'agir professionnel, Montréal: Les Editions Logiques, 1994. ,
A la recherche d'une nouvelle épistémologie de la pratique et de ce qu'elle implique pour la formation des adultes, Savoirs théoriques et savoirs d'action, pp.201-222, 1996. ,
Reconnaissances du travail, 1997. ,
Tennis de table: entraînement et compétition, 2000. ,
Impact of the new scoring system on expert table tennis player's activity, Science and Racket Sports III, pp.271-276, 2004. ,
Les effets transformatifs d'un entretien d'autoconfrontation: une étude de cas avec un enseignant stagiaire d'EPS. Communication orale aux 5èmes journées Act'ing, 2003. ,
L'entraînement: les entraîneurs et leurs pratiques, Paris: Revue EPS, 2004. ,
Course-of-action theory in table tennis: a qualitative analysis of the knowledge used by three elite players during matches, Revue Europ??enne de Psychologie Appliqu??e/European Review of Applied Psychology, vol.55, issue.3, pp.145-155, 2005. ,
DOI : 10.1016/j.erap.2005.04.001
Structure of Expert Players' Activity during Competitive Interaction in Tabie Tennis, Research Quarterly for Exercise and Sport, vol.4, issue.1, pp.71-83, 2003. ,
DOI : 10.1080/02701367.2003.10609066
Activity organization and knowledge construction during competitive interaction in table tennis, Cognitive Systems Research, vol.3, issue.3, pp.501-522, 2002. ,
DOI : 10.1016/S1389-0417(02)00054-2
La construction de connaissances chez des sportifs de haut niveau lors d'une interaction comp??titive, Le travail humain, vol.65, issue.2, pp.159-190, 2002. ,
DOI : 10.3917/th.652.0159
Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques, 1990. ,
Le cours d'action: Analyse sémio-logique. Essai d'une anthropologie cognitive située, 1992. ,
Le cours d'action: Méthode élémentaire, Toulouse: Octarès Éditions, 2004. ,
Ergonomie des situations informatisées, Toulouse: Octarès Éditions, 1994. ,
The use of video in the construction of knowledge and meaning in sport pedagogy research, International Journal of Applied Semiotics, vol.2, pp.89-112, 2001. ,
L'entretien d'explication, 1994. ,
Simple games as dynamic, coupled systems: randomness and other emergent properties, Cognitive Systems Research, vol.1, issue.4, pp.221-239, 2001. ,
DOI : 10.1016/S1389-0417(00)00014-0
Coaching: A science, an art, an emerging profession, Sport Science Rewiev, vol.2, pp.1-13, 1993. ,