Round-Number Bias in Investment: Evidence from Equity Crowdfunding - Université de Bourgogne Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Finance Année : 2018

Round-Number Bias in Investment: Evidence from Equity Crowdfunding

Armin Schwienbacher
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 1000056

Résumé

We examine whether uncertainty affects the use of round numbers in investment decisions. Using unique data of more than 15,000 investments from WiSEED—the largest equity crowdfunding platform in France—for the period 2009-2016, we find that investors are more likely to invest a round number when facing greater uncertainty in equity crowdfunding campaigns. As more investors pledge funds, the perceived uncertainty is reduced, which in turn reduces the use of round numbers by follow-up investors. This finding is consistent with the round-number bias. When investors no longer know the funding status of the ongoing campaign, experience helps reduce the round-number bias. This suggests the presence of a learning-by-doing phenomenon through experience: as investors become more familiar with equity crowdfunding investments, they are less prone to behavioral bias. These findings are consistent with behavioral theories of investment.
Nous étudions l’impact de l’incertitude sur l’utilisation des nombres ronds dans les décisions d’investissement. Sur une base de données de plus de 15 000 investissements provenant de WiSEED (la plus grande plateforme d’equity crowdfunding en France), nous démontrons que les investisseurs sont plus susceptibles d’investir un nombre rond lorsque l’incertitude est grande durant la campagne. Lorsque davantage d’investisseurs ont contribué, l’incertitude perçue est moindre, ce qui réduit l’utilisation de nombres ronds par les futurs investisseurs. L’expérience des investisseurs joue un rôle modérateur lorsque les investisseurs sont privés de toute information sur le statut de la campagne. Ceci suggère un effet d’apprentissage. Ces différents résultats sont en phase avec les théories comportementales de l’investissement.

Dates et versions

hal-01875926 , version 1 (18-09-2018)

Identifiants

Citer

Fabrice Hervé, Armin Schwienbacher. Round-Number Bias in Investment: Evidence from Equity Crowdfunding. Finance, 2018, 39 (1), pp.71-105. ⟨10.3917/fina.391.0071⟩. ⟨hal-01875926⟩
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