J. Pato?ka, Leçons sur la corporéité » dans Papiers phénoménologiques [désormais PP], trad. Erika Abrams, 1995.

J. Pato?ka, . Body, . Bclw], C. Kohak, and L. Salle, 3 : « an entire philosophical tradition understood human body in such a way that the body as our own, as we live it and as it experiences itself, Open Court, 1998.

J. Pato?ka and . Bclw, 70 : « Husserl did not reach the radical question -what is a human? The way from the transcendental subject to human leads through corporeity. We might ask whether, in this chapter dealing with corporeity, Husserl is not a Columbus in reverse. He seems to have thought that he had found a new island in the ocean of human meanings

, Pato?ka usera du terme de praxis pour formuler la même équivalence : « Le Dasein est entièrement sa praxis ». cf. Jan Pato?ka, Le monde naturel et le mouvement de l'existence humaine (désormais MNMEH), trad. E. Abrams, La Haye, p.92, 1988.

I. Kant, « Que signifie s'orienter dans la pensée ? » dans Vers la paix perpétuelle et autres textes, p.57, 1991.

. Ibid,

. Ibid,

. Ibid,

P. Mnmeh, , p.93

, PP, p.71

P. Bclw, Herein our conception is fundamentally different. The relation of humans to the world is not negative in that way but rather positive, it is not a self-loss but the condition of possibility of self-discovery. What is characteristic of Heidegger's analysis of being in the world is how little space is devoted to the concrete phenomena, Heidegger derives the concept of situation from this, vol.49

, 51 : « Que signifie cette assimilation du Dasein au travailleur, non pas à l'ouvrier, mais à l'artisan ? [?] Toujours à son poste, le Dasein doit travailler pour exister pleinement. Oisif, malade, rêveur, il déchoit vers la pure vie, Le chant de la Terre, 1987.

J. Pato?ka, Le monde naturel comme problème philosophique, trad, Danek et H. Declève, La Haye, M. Nihhoff, p.173, 1976.

, PP, pp.62-63

P. Mnmeh, , p.46

, PP, p.72

. Ibid,