Multisided Platform vs. Marketing channel: which theoretical frame should we use to analyse distribution ? - Université de Bourgogne Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2019

Multisided Platform vs. Marketing channel: which theoretical frame should we use to analyse distribution ?

Plate-forme contre canal : quel cadre théorique pour analyser la distribution ?

Résumé

Traditional retailers are facing the competition of new actors born in the internet world. Whereas those physical retailers try to expand online, the virtual operators recognize the need to develop a physical presence in the marketplace. Models of marketing channels are used to implement distribution strategies in physical stores, and the concept of multisided platform is now classically referred to for internet operations. How can those diverging theoretical frames be combined to help managers in their strategic decisions ?
Les distributeurs physiques sont confrontés à la concurrence d'acteurs issus du monde de l'internet. Tandis que les distributeurs physiques cherchent à développer leurs activités en ligne, les acteurs de l'internet ont perçu la nécessité de développer une présence physique sur leurs marchés. Les choix stratégiques des distributeurs historiques s'appuient sur les modèles théoriques du canal de distribution, tandis que les stratégies en ligne ont fait émerger la théorie des plates-formes multilatérales. Ces cadres théoriques différents peuvent-ils être rapprochés pour éclairer la prise de décision stratégique des managers ?
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-02065033 , version 1 (12-03-2019)

Identifiants

  • HAL Id : hal-02065033 , version 1

Citer

Marc Filser, Jean Frisou, Tatiana Henriquez Henriquez. Multisided Platform vs. Marketing channel: which theoretical frame should we use to analyse distribution ?. 18th International Marketing Trends Conference, Jan 2019, Venise, Italy. ⟨hal-02065033⟩
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